شما اینجا هستید
آخرین اخبار

برای نمایش در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

چرا سیاست وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو شکست خورد؟
چرا سیاست وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو شکست خورد؟

درحالی وزارت صمت از سال گذشته سیاست فروش قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار را برای کاهش قیمت خودرو در پیش گرفت که این روزها شاهد شکست قطعی این سیاست در کنترل قیمت خودرو هستیم.

آذرماه سال گذشته بعد از کشکمش بسیار در تعیین تکلیف قیمت خودرو، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: "عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند با نرخ پنج درصد زیر قیمت بازار، شروع شد".

در آن مقطع رحمانی گفته بود: " در ماه‌های گذشته به علت کاهش تولید، ​­اجرای این مصوبه امکان نداشت­ اما اکنون با افزایش تولید،­ میزان عرضه بیشتر خواهد شد و در این صورت ­هم به تعهدات خودروسازان عمل خواهد شد و همچنین با عرضه بیشتر قیمت کاهش خواهد یافت".

اما پس از گذشت چند ماه از اجرای این سیاست قیمت گذاری وزارت صمت برای خودروهای داخلی، بررسی بازار خودرو نشان داد این سیاست‌ نتیجه ای در مدیریت بازار نداشت و قیمت خودرو در بازار دچار حباب شدید شد. 

دولت در سال 97 برای مدیریت بازار دست به فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا برای تنظیم بازار دست زد تا شاید التهابات قیمتی در این بخش کاهش پیدا کند اما نه تنها خبری از ساماندهی بازار نشد بلکه حجم زیادی از مردم خودروهایی را خریداری کردند که هنوز نتوانسته‌اند آنها را دریافت کنند. از طرفی دو شرکت خودروساز هم به دلیل کاهش حجم تولید با رقم بسیار بالای معوقات روبه رو شدند که هنوز در تلاش برای پاسخ گویی به آنها هستند.

در مجموع سیاست سال گذشته وزارت صمت هیچ دردی از بازار خودرو درمان نکرد و همچنان مصرف کنندگان از وضعیت قیمتها که هنوز به ثابت نرسیده ناراضی هستند و مدام از گله مندی خود در عدم تحویل محصولات خریداری شده و رشد قیمت ها صحبت می کنند. در حال حاضر که سال 98 روبه پایان است  هنوز وزارت صمت به نسخه جدیدی برای قیمت خودرو  دست پیدا نکرده و بازار به سمت افزایش قیمت ها می رود. 

در حالی طی روزهای اخیر بازار ارز از ثبات نسبی برقرار است اما مردم شاهد ثبت رکوردهای قیمتی بسیار بالایی در قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار هستند که موجب افزایش اختلاف قیمت برخی خودروها با قیمت کارخانه تا بیش از 50 میلیون تومان شده است.

پیش از این خودروسازان  نوسانات بازار خودرو را ناشی از افزایش قیمت دلار عنوان کرده بودند و حتی از افزایش تولید خبر می دادند اما سوال اینجاست چرا  امروز که بازار دلار ثبات دارد، خودرو همچنان روند افزایش قیمت را تجربه می کند.

در این شرایط خودروسازان مدعی هستند در روند تولید توقیفات متعددی را کسب و میزان تولید را افزایش داده اند اما مشاهدات بازار نشان میدهد اعلام آمارهای افزایش تولید هیچ اثری بر بازار نداشته و فضای دلالی و افزایش قیمت ها همچنان در بازار خودرو غوغا می‌کند.

به اعتقاد تعدادی از فروشندگان خودرو در روزهای پایانی سال بازار خودرو رها شده و این مصرف کنندگان هستند که با ضرر روبه رو شده اند چراکه هیچ کس اعتمادی به بازار ندارند و منتظر تعیین  تکلیف قیمت‌ها هستند./ تسنیم

اخبار تصادفی
دیدگاه 0

ارسال دیدگاه

آخرین اخبار
کاهش 850 تومانی نرخ دلار در آستانه نوروز
کاهش 850 تومانی نرخ دلار ...

پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۰۱

چرا سیاست وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو شکست خورد؟
چرا سیاست وزارت صمت برای ...

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۰۷:۳۸

نرخ جدید دلار و دیگر ارزها در صرافی‌; دوشنبه 14 بهمن 98
نرخ جدید دلار و دیگر ارزه ...

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۱۳

دیوان عدالت اداری: کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران شدند
دیوان عدالت اداری: کارفرم ...

دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۷:۳۲

شرکت بوئینگ به چه علت جریمه شد؟
شرکت بوئینگ به چه علت جری ...

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸

فعالین اجتماعی
دکتر سیدمحمد خاتمی تأمین زندگی برخوردار برای اقشار جامعه را خواستار شد
دکتر سیدمحمد خاتمی تأمین ....

پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۱۰

خبرگزاری کیودو: ایران پیشنهاد کرده که  دکتر حسن روحانی به ژاپن سفر کند
خبرگزاری کیودو: ایران پیش ....

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۲۱:۳۶

دکتر علی لاریجانی: شورای هماهنگی سران قوا موقتی است، ایران درهای مذاکره با آمریکا را نبسته
دکتر علی لاریجانی: شورای ....

یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۵۸

دکتر روحانی: در نیویورک می‌توانستم تصمیم بگیرم تحریم‌های آمریکا‌ را بشکنیم
دکتر روحانی: در نیویورک م ....

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۳۹